
1,5% a darowizna. Można łączyć, czy się wykluczają?
Wokół wspierania organizacji pożytku publicznego nawarstwiło się sporo pytań dotyczących formalności skarbowych. Jedną z najczęstszych wątpliwości jest relacja między rocznym 1,5% podatku a prywatnymi darowiznami przelewanymi na konto fundacji w ciągu roku. Czy przekazanie darowizny z własnej kieszeni przekreśla możliwość przekazania 1,5% w deklaracji PIT?
Odpowiedź z punktu widzenia przepisów podatkowych jest jednoznaczna. Darowizna oraz 1,5% podatku to dwie zupełnie niezależne formy wsparcia, które można, a nawet warto łączyć. Jedno działanie w żaden sposób nie wyklucza drugiego.
Czym różni się darowizna od 1,5% podatku?
Różnica polega na źródle pochodzenia środków oraz momencie ich przekazania.
- Darowizna pieniężna: to prywatne środki, które w dowolnym momencie roku przelewasz bezpośrednio z własnego konta na konto fundacji. Co ważne, darowiznę na cele pożytku publicznego możesz odliczyć od dochodu w rocznym PIT, zmniejszając w ten sposób podstawę opodatkowania (do limitu 6% Twojego rocznego dochodu).
- 1,5% podatku: to część podatku należnego, który i tak musisz przekazać państwu z tytułu rocznego rozliczenia. Wypełniając formularz PIT, wskazujesz jedynie urząd skarbowy, by ten przekazał wyliczony ułamek Twojego podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego.
Przekazanie darowizny pozwala obniżyć kwotę dochodu, od której urząd skarbowy wylicza podatek. Od tak pomniejszonego podatku należnego wciąż masz pełne prawo wyznaczyć 1,5% dla Fundacji Urtica Dzieciom.
Jak to działa w praktyce?
Połączenie obu tych form to najskuteczniejszy sposób na wsparcie potrzebujących przy jednoczesnym skorzystaniu z przysługujących Ci ulg podatkowych.
- W ciągu roku wpłacasz bezpośrednio na konto fundacji dowolną kwotę, na przykład 500 zł. Zachowujesz dowód wpłaty.
- Podczas rozliczenia PIT wpisujesz kwotę przekazanej darowizny w załączniku PIT/O, dzięki czemu zmniejszasz swój dochód do opodatkowania i płacisz niższy podatek.
- W tym samym formularzu PIT wpisujesz numer KRS fundacji w sekcji dotyczącej 1,5%. Urząd skarbowy przekazuje wyliczony ułamek z Twojego ostatecznego podatku na wskazane konto.
Ostatecznie pomagasz podwójnie, zyskując jednocześnie ulgę w podatku dochodowym.
Twój podwójny wpływ na życie małych pacjentów w szpitalach
Środki pozyskiwane z 1,5% podatku oraz z bezpośrednich darowizn pozwalają nam tworzyć kompleksowy system wsparcia dla dzieci zmagających się z chorobami nowotworowymi.
Wpłaty z 1,5% podatku pozwalają na wsparcie całorocznych projektów, takich jak warsztaty arteterapeutyczne „Słoneczna Galeria”. Wyposażamy oddziały w profesjonalne materiały plastyczne i zapewniamy małym pacjentom kontakt z arteterapeutami. Każde takie spotkanie redukuje lęk, przełamuje monotonię szpitalnych murów i daje dzieciom siłę do dalszych zmagań.
Jak przekazać 1,5% przy rozliczeniu darowizny?
Skorzystanie z ulgi od darowizny w formularzu PIT nie zmienia sposobu wnioskowania o 1,5%. W odpowiednim polu deklaracji wystarczy podać numer rejestrowy:
KRS: 0000693315
Połączenie darowizny z 1,5% podatku to prosta matematyka, w której zyskują wszyscy, a przede wszystkim dzieci, które potrzebują odrobiny koloru w trudnej, szpitalnej codzienności. Dziękujemy za każdą formę wsparcia!