Przejdź do treści głównej
jak przekazać 1,5% podatku pracując za granicą

Pracujesz za granicą? Zobacz, kiedy możesz przekazać 1,5% podatku w Polsce

Praca za granicą nie zawsze oznacza, że rozliczenie z polskim urzędem skarbowym Cię nie dotyczy. Czasem mimo zagranicznej pensji trzeba złożyć PIT w Polsce. A jeśli składasz polskie zeznanie podatkowe, możesz też sprawdzić, czy masz możliwość przekazania 1,5% podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.

Czy pracując za granicą, można przekazać 1,5% podatku w Polsce?

Tak, ale pod jednym warunkiem: musisz składać w Polsce zeznanie PIT, z którego wynika podatek należny. To właśnie od tego podatku oblicza się 1,5% dla organizacji pożytku publicznego.

Sama praca za granicą nie przesądza jeszcze sprawy. Ważne jest to:

  • gdzie masz rezydencję podatkową,
  • czy uzyskujesz też dochody w Polsce,
  • w jakim kraju pracujesz,
  • czy dochód z zagranicy trzeba wykazać w polskim PIT,
  • czy w Polsce musisz złożyć roczne zeznanie podatkowe.

Jeśli w Polsce nie składasz PIT albo z rozliczenia nie wynika podatek należny, nie będzie od czego przekazać 1,5%.

Sprawdź również: 5 najczęstszych mitów o 1,5% podatku: czy US zabiera prowizję i czy to naprawdę jest anonimowe?

Czym jest rezydencja podatkowa?

Rezydencja podatkowa oznacza, w którym kraju rozliczasz swoje dochody jako miejsce zamieszkania dla celów podatkowych.

Możesz być uznany za polskiego rezydenta podatkowego, jeśli masz w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych, czyli np. rodzinę, dom, główne sprawy życiowe albo zawodowe. Znaczenie może mieć też to, czy przebywasz w Polsce dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Jeśli jesteś polskim rezydentem podatkowym, co do zasady rozliczasz w Polsce dochody z Polski i z zagranicy, z uwzględnieniem odpowiedniej umowy międzynarodowej.

Jeśli nie jesteś polskim rezydentem podatkowym, zwykle rozliczasz w Polsce tylko te dochody, które osiągasz w Polsce, o ile taki obowiązek wynika z przepisów lub umowy międzynarodowej.

Kiedy trzeba rozliczyć zagraniczne dochody w Polsce?

To zależy od Twojej sytuacji. Jeśli jesteś polskim rezydentem podatkowym i pracujesz za granicą, Twoje dochody mogą wymagać rozliczenia również w Polsce. Nie zawsze oznacza to, że zapłacisz podatek dwa razy od tych samych pieniędzy. Wiele zależy od tego, w jakim kraju pracujesz i jakie zasady rozliczenia obowiązują między tym krajem a Polską.

Najczęściej pojawiają się dwie sytuacje.

Pierwsza: dochód zagraniczny jest w Polsce zwolniony z podatku na podstawie umowy, ale wpływa na rozliczenie innych dochodów opodatkowanych w Polsce. Może tak być np. wtedy, gdy oprócz pracy za granicą masz też dochód w Polsce.

Druga: dochód z zagranicy trzeba wykazać w Polsce i rozliczyć według metody proporcjonalnego odliczenia. Wtedy zwykle składa się PIT-36 z załącznikiem PIT/ZG.

Jeśli nie masz pewności, która zasada dotyczy Twojego kraju i Twojej umowy, warto sprawdzić to na podatki.gov.pl albo skonsultować rozliczenie z księgową, biurem rachunkowym lub doradcą podatkowym.

Przeczytaj także:

Jaki PIT składa się przy pracy za granicą?

Przy dochodach z pracy za granicą najczęściej pojawia się formularz PIT-36 oraz załącznik PIT/ZG. Załącznik PIT/ZG służy do wykazania dochodów z zagranicy. Jeśli dochody były uzyskane w kilku państwach, załącznik składa się osobno dla każdego z nich.

W usłudze Twój e-PIT można rozliczyć dochody zagraniczne w PIT-36, ale takiego zeznania nie należy zostawiać bez sprawdzenia. PIT-36 trzeba samodzielnie zaakceptować i wysłać.

To ważne, bo przy zagranicznych dochodach łatwo o błąd: w kraju, metodzie rozliczenia, przeliczeniu waluty, załączniku albo ulgach. Jeśli coś budzi wątpliwości, lepiej zapytać specjalistę przed wysłaniem deklaracji.

Jak przekazać 1,5% podatku, jeśli pracujesz za granicą?

Jeśli składasz PIT w Polsce i możesz przekazać 1,5% podatku, w deklaracji znajdź część dotyczącą organizacji pożytku publicznego. To tam wpisuje się numer KRS wybranej organizacji.

Jeśli chcesz wesprzeć Fundację Urtica Dzieciom, wpisz:

KRS: 0000693315

Wpisanie KRS nie zmienia kwoty Twojego podatku, ale zmienia to, gdzie trafi jego część. Jeśli nie wskażesz żadnej organizacji, 1,5% nie zostanie po prostu przekazane konkretnej fundacji. Zostanie w ogólnej puli finansów publicznych, tak jak pozostała część podatku.

O czym pamiętać przed wysłaniem PIT?

Przed wysłaniem deklaracji sprawdź:

  • czy w Polsce rzeczywiście musisz złożyć PIT,
  • czy właściwie rozliczasz dochody z zagranicy,
  • czy potrzebny jest załącznik PIT/ZG,
  • czy dochody w walucie zostały poprawnie przeliczone,
  • czy wpisałeś poprawny numer KRS,
  • czy w deklaracji nie zostały dane OPP z poprzedniego roku.

Praca za granicą potrafi skomplikować rozliczenie, dlatego nie warto działać na wyczucie. Jeśli nie masz pewności, jak rozliczyć dochód z konkretnego kraju, skorzystaj z informacji na podatki.gov.pl albo poproś o pomoc księgową, biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego.

Skoro i tak składasz PIT, zatrzymaj się na chwilę

Przy rozliczaniu zagranicznych dochodów łatwo skupić się tylko na formalnościach: formularzu, załączniku, walucie i terminie. Warto jednak poświęcić jeszcze kilka sekund na pole dotyczące 1,5% podatku.

Jeśli wpiszesz KRS Fundacji Urtica Dzieciom, część Twojego podatku może wesprzeć działania prowadzone z myślą o dzieciach i młodzieży leczonych onkologicznie oraz hematologicznie.

Twoje 1,5% ma znaczenie.

Newsletter

Zapisz się do Newslettera, żeby być na bieżąco
ze sztuką pomagania.